Vertrouwenscontactpersoon (VCP)

De VCP is het eerste aanspreekpunt binnen de sportorganisatie voor iedereen die te maken heeft met grensoverschrijdend gedrag of daar een vraag over heeft en hier met iemand over wil praten.
De VCP is er ook voor vragen die kunnen spelen vóórdat er problemen zijn. Bijvoorbeeld vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je denkt dat men je niet serieus neemt. Dit geldt voor trainers, coaches, teamleden, ouders van leden en begeleiders. Richtlijn is: Snel melden! Er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt kan worden aan een ongewenste situatie, maakt dat deze niet verergert. Bovendien kan herhaling zo voorkomen worden. Als je een vraag/probleem deelt met de VCP wordt die dragelijker voor jezelf. Niet alleen mee blijven tobben dus!

Voor meer informatie over de vertrouwelijkheid van de vertrouwenscontactpersonen, eventuele verdere stappen en het protocol waar de vertrouwenscontactpersonen zich aan houden, klik hier om het protocol te lezen.

Voor de functie van VCP binnen Monza zijn de volgende personen aangesteld: Marleen Noordam (marleen.goossens@vvmonza.nl) en Jimmy Hendriksen (jimmy.hendriksen@vvmonza.nl).

Bij de bepaling van de mogelijke geschiktheid voor deze functie hebben de volgende overwegingen een beduidende rol gespeeld:

1. het moeten mensen zijn die midden in de vereniging en samenleving staan.
  2. aan de betreffende persoonlijkheden mag geen kwalificatie hangen, i.e. ze moeten van onbesproken gedrag zijn.
  3. het moet een koppel van man en vrouw zijn (meerdere mensen zou theoretisch ook kunnen, doch bij voorkeur minimaal een man en een vrouw)
  4. bij voorkeur geen bestuursleden om een vorm van ‘onafhankelijkheid’ te waarborgen.

Even voorstellen

Marleen
Hierbij zal ik mij even voorstellen. Ik ben Marleen Noordam, moeder van jonge kinderen en werkzaam als verpleegkundige in de thuiszorg. Inmiddels speel ik alweer heel wat jaren bij Monza en dat hoop ik nog lang te kunnen doen.

Voor dit seizoen ben ik een van de vertrouwenspersonen voor de leden van Monza. Loop je tegen problemen aan binnen je team? Is er sprake van pesten, buitensluiten of intimidatie? Of lukt het niet om ergens samen met je team, coach of trainer uit te komen, dan is het soms fijn om met iemand anders hier over te praten.

Je bent altijd welkom om je verhaal te komen doen en samen kunnen we naar een oplossing zoeken. Natuurlijk mag je altijd contact met mij zoeken in de Wielepet, maar een mailtje sturen mag ook naar marleen.goossens@vvmonza.nl

Jimmy
Hallo, ik ben Jimmy Hendriksen spelend in H4 voor een zeer lange tijd. Buiten de volleybal ben ik werkzaam als gymleerkracht op een basisschool in Den Haag. Hier ben ik naast het geven van gymlessen ook erg betrokken met het welzijn van de leerlingen & ouders als aandacht functionaris.

Binnen de volleybal zijn Marleen Noordam en ik de vertrouwenspersonen. Zit je ergens mee wat je niet lekker of dwars zit, staan wij open om verder in gesprek te gaan, te luisteren, ondersteunen en te helpen waar mogelijk.  Dit kan door mij aan te spreken op de volleybal of een mail te sturen naar jimmy.hendriksen@vvmonza.nl